lördag 30 juli 2011

Recept på luftiga muffins

När jag började ta upp mitt intresse för bakning så letade jag med ljus och lyckta efter ett muffins recept som inte blev för kompakt och gärna lite höga. De klassiska recepten blir oftast väldigt satta och jag ville hitta ett var luftigt och inte allt för mäktigt. Visst har en kladdkaka muffins sin egen charm men jag vill verkligen hitta ett annat recept. Tillslut hittade jag det och hemligheten var olja, tror jag. Istället för smält smör så använde man olja. Jag får tacka Pågen för detta fantastiska recept. Det blir också mindre disk vilket alltid är en fördel.

Recept:   ca 12st
1,25 dl olja
0,5 dl vatten
2 st ägg
1,5 dl socker
0,5 krm salt
2,5dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Sätt på ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser för sig i en skål och alla blöta i en skål och blanda väl. Häll över de torra ingredienserna i de blöta och blanda väl. Häll över smeten i muffinsformar och ställ in dem i mitten av ugnen i ca 10-12min.
Om man vill kan man naturligtvis smaksätta med vanilj, kakao eller annat men de är goda som de är.

Så här fina blev de

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar